Wednesday, December 26, 2012

CORETAN HATI

Ku coretkan isi hati
Bila malam menemani sunyi
Bila bumi dan langit menjadi saksi
Bila bulan sembunyikan diri
Bila kau muncul dalam mimpi

Ku coretkan isi hati
Kerana airmataku berguguran ke pipi
Kerana aku mengaku kalah pada diri sendiri
Kerana aku ingat kamu di heningan ini
Kerana rinduku tak pernah terhenti 

Ku coretkan isi hati 
Buatmu yang kusayangi 
Buatmu yang ku cintai

Angin menari-nari
Mengikut irama sunyi 
Kekeluhan ku berulang kali
Bila kau jauh di sisi

Cintaku bergetar sendiri
Bila rinduku merintih sekuat hati
Tak sanggup lagi aku hadapi
Tapi apalah daya
Tuhan sedang menguji 
Sekuat mana cinta ini

Jika jodoh milik cinta kami
Pasti kau selalu dekat di hati
Pasti masa akan dekatkan kami
Pasti kau akan jua ku miliki

Jangan kau sangsi pada dugaan Ilahi
Kerana ingatlah sayang
Tuhan suka menguji
Pada cinta yang suci
Sama-samalah kita hadapi
Jika benar cinta ini milik kita sampai akhir nanti

Ku coretkan isi hati
Sampai di sini
Salam sayang abadi
Moga kau tak pernah lupakan aku di sini..


:') 
**copypaste dri majalah REMAJA 

Thursday, November 29, 2012

KONVOKESYEN DI UiTM

hr tu MAJ dh konvo kt KOLEJ skunk kt UiTM Shah Alam plak.. perrggghhh.. pnat gler.. smgu sebelum konvo kna amik jubah dulu kat sana.. ulang-alik mcm tu perabih duit je.. huhu.., Masa g amik jubah tu MAJ dengan kawan MAJ naik kereta dia.. nk wat cmne MAj xde kereta, kena tumpang orang la.. huhu.. 

   Di hari konvokesyen.. MAJ g ngn mak dan adik 3 orang.. yg lagi 3 x ikot termasuk abang MAJ.. yela.. naik bas cmne nak ikut lainla law naik kereta kan.. huhu... Pelajar2 yang nak konvo hari tu ramai yang teramat x macam kat kolej MAJ tu.. sbab UiTM ni kan byak cawangan .. So hari tu untuk Fakulti seni lukis.. beribu2 orang.. berasak2 la MAJ dalam tu.. Time dalam dewan pulak kena beratur ikut nama.. MAJ duk jauh dri kawan2.. xde member nak ajk borak2.. bosan tol.. huhu.. nak tunggu giliran MAJ mmg lambat lagi la sbb dia ikot giliran.. dkat dua jam gak la mnunggu nye.. Bila sampai giliran MAJ, sejuk terus perut rasa. sebab ramai orang yg tengok MAJ naik atas pentas.. malunyaaaa... **blushing2..  (perasan walaupun orang lain pom situasi yang sama) haha.. lepas setel naik pentas baru MAJ lega.. ffuuuuuhhhhhhh.... Lepas semua dah beres kitorang akhirnya kluar dr dewan.. time tu la MAJ dan dak2 kelas MAJ berposing dan amik gambar wat kenangan.. sbb mse tu bley kira ramai yang ada dr kat kolej MAJ ari tu.. so kitorng amik gmbar banyak2.. tapi yang x best nye sekejap je dpat amik gmbr dan borak2 sebab dah nak mgrib.. masing2 nak amik gambar ngan kluarga lagi.. pastu nak kena antr jubah lagi.. rushing giler.. terkejar2 taw.. 

  **Ni la di antara gambar2 mase kat KONVO UiTM.. 
--ni MAJ ngan mak dan adik2 :) *kalaulah abah ada lagi :'(

--MAJ ngan kawan2 dari sem 1 smpai sem 6.. rndu diorang 
 oke.. tu je gmbr MAJ nak tnjuk.. yg len mlas nk upload byak2.. haha.. 

Tapi MAJ sedih sngat bila terkenangkan arwah abah yang tak sempat nak tgok MAJ naik pentas.. mesti abah gembira kalo tengok MAJ.. MAJ jeles ngan kwan2 yang bergambar ckup lengkap ngan family masing2.. tapi MAJ selalu x ckup.. rindu sangat kat arwah abah.. kalau la abah ada lagi mesti gambar keluarga MAJ lengkap.. Al-Fatihah untuk arwah abah.. :'(



Wednesday, November 28, 2012

MERINDUKANMU --- D'MASIV


Saat aku tertawa di atas semua
Saat aku menangisi kesedihanku
Aku ingin engkau selalu ada
Aku ingin engkau aku kenang

Reff:

Selama aku masih bernafas
Masih sanggup berjalan
Ku kan slalu memujamu
Meski ku tak tahu lagi
Engkau ada di mana
Dengarkan aku ku merindukanmu

Saat aku mencoba merubah segalanya
Saat aku meratapi kekalahanku
Aku ingin engkau selalu ada
Aku ingin engkau aku kenang

**my situation right now.. :'(

Sunday, November 11, 2012

KONVOKESYEN YANG PERTAMA ^^

Alhamdulillah.. akhirnya MAJ dah selamat berkonvo.. hehe :) .. konvo yg kali pertama utk MAJ slepas dlo pernah konvo kat tadika.. haha.. semua org pom dh konvo kat tadika kan.. haha.. :P sebab apa MAJ ckap yg pertama sebab utk diploma MAJ ni MAJ dpat konvo 2 kali.. mula2 kat kolej MAJ blajar pastu pasni kat UiTM shah Alam plak.. untungkan pat konvo 2 kali.. hehe.. sbb apa MAJ konvo 2 kali sbb MAJ pnye kos ni under UiTM so dpat la konvo 2 kali.. :) .. tapi time ni la berlambak duit nk gne.. adoyai.. dhla kne cuti tanpa gaji pastu konvo ni dua2 buat lam blan yg sme.. abes kopak poket ni... huhu :( tapi xpela.. MAJ hepi ble dh konvo dan time konvo tu mak dan adik2 MAJ dtg tgok.. dapat MAJ byangka betapa gembiranya hati ibubapa kita ble tgok anak sendiri naik ke atas pentas dengan memakai jubah konvo untuk menerima segulung diploma walaupom bukan ijazah tapi masih mampu membuat mereka tersenyum dan terharu.. :) ..Tapi kali ni MAJ sedih sgt sebab ble tgok org lain datang dengan mak dan ayah diorang buat MAJ terkenang arwah abah yg x sempat nak tgok MAJ naik ke pentas.. :'( mesti mak MAJ pom rase camtu.. teringin sangat nak tgok arwah abah tersenyum tgok MAJ atas pentas.. tp MAJ x boleh menolak kuasa Allah.. setiap yang pergi pasti akan kembali kepadaNya cume masa nya belum sampai.. tapi MAJ tahu abah pasti turut tersenyum di sana atas kejayaan anaknya.. :') InsyaAllah.. 
 Skunk hanya tunggu nak g konvo kat Shah Alam lak.. huhu.. berdebar rasenye.. hehe :P 

Kat cni MAJ letak ckit gambar time konvo kt kolej.. :)

with my mum.. she give me the flower with pororo doll.. i like it!! :)
sayang mak.. <3 b="b" nbsp="nbsp">

bersama kawan2 satu kelas sebelum masuk dewan.. 
(sepatotnye rmai ag tp yg ni je yg pat datang. yg lain bz.. huhu)

haa... so yg tu je gambar yg MAJ pat letak.. xley byak2 sgt bahaya.. hahha.. :P so lepas ni MAJ just tunggu konvo kat sne.. uwaaaa... money!!!! =.=''

Monday, November 5, 2012

DIRI NI DAH TAK KUAT :'(

Dugaan dan ujian yang datang ni menimpa2...Emm.. Diri aq ni dah tak kuat.. Dada dan hati aq terasa sakit sangat.. Sakit yang teramat walaupun pada zahirnya luka itu tidak nampak di mata kasar.. Tapi pada hakikat nya hati dan jiwa aq ni berdarah.. Airmata ini dah kering untuk aq menangis lagi.. Aq rasa macam mahu rebah dan jatuh ke tanah.. betapa beratnya bebanan ini.. dan aq dah tak terdaya untuk memikul semua ni.. 
Hidup aq ni kdang2 rasa sedih sangat dan kadang2 rasa gembira sangat.. aq macam rasa di ibaratkan batu kat tepi jalan yang tak berguna.. dan di gilis kenderaan yang lalu lalang yang di ibaratkan seperti bebanan yang datang menimpa-nimpa kat diri ni..
Kadang2 aq senyum sorang2 dan kadang2 aq menangis sorang2.. Gilakah aq???? 
Aq rasa dunia aq hanya ada aq sorang je.. tanpa ada yang sedar dengan kewujudan aq.. ke diri aq sndiri yang membuatkan diri ni rasa sendiri walaupun penuh dengan orang sekeliling... Aq tak tahu dan tak dapat nak memikirkan semua ni.. aq tak tahu sama ada otak aq kosong ataupun otak aq dah penuh dan tepu dengan semua bebanan yang melanda..... 
Kdang-kadang aq termenung sorang2 memikirkan semua ni.. Kenapa aq lihat semua orang di sekeliling aq semuanya gembira dan bahagia dengan kehidupan mereka dan kenapa aq tidak seperti mereka.... Kenapa aq tak dapat nak rasa bahagia tu dalam hidup aq.. Sebab diri aq sndiri ke?? .
Emm..  Aq tahu Tuhan sedang menguji diri aq sebab aq kadang2 lalai dengan perintahNya.. Ampunkan diri ini Ya Allah.. Dengan izin dari Mu mungkin satu hari nti ada ganjaran yang baik untuk diri ini.. Hanya Engkau Maha Mengetahui kehidupan yang akan datang.. Biarlah aku bahagia walau seketika sebelum mata ini terlelap untuk selamanya.. Amin.. :')


Tuesday, October 30, 2012

LETAKKAN BEBAN ANDA UNTUK SEKETIKA



Seorang pensyarah mengangkat segelas air dan bertanya kepada pelajarnya


“Anda semua teka berapa berat segelas air ini?”

Mahasiswa menjawab, mereka meneka dari 5 liter sampai 200 liter.

” Sebenarnya, jawapan anda, ada yang betul tapi apa yang hendak saya sampaikan hari ni ialah bukan masalah berat kandungannya, tapi bergantung berapa lama anda memegangnya.

Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. 
Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit. 
Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya.
Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat”.

“Jika kita membawa beban kita secara berterusan, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya”.

“Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, rehat sekejap sebelum mengangkatnya lagi”.

Kita harus meninggalkan beban kita secara berkala, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan petang ini, tinggalkan beban pekerjaan. Jangan bawa pulang. Beban itu dapat diambil lagi besok.

Apapun beban yang ada di bahu anda hari ini, cuba tinggalkannya sekejap jika boleh. Setelah berehat nanti boleh diambil lagi……

Hidup ini singkat, jadi cubalah menikmatinya!!

Perkara terindah dan terbaik di dunia ini tidak dapat dilihat, atau disentuh, tapi hanya dapat dirasakan jauh di dalam hati anda.

Saturday, October 20, 2012

ALLAH LEBIH SAYANGKAN ABAH :'(

Tanggal 13 OKTOBER 2012 , lebih kurang pkul 10 mlam.. Abah akhirnya pulang ke Rahmatullah.. Walaupun kami sekeluarga sayangkan abah tetapi Allah SWT lebih sayangkan abah.. sebab itulah Allah ambil abah dari kami kerana tak mahu abah menderita lagi dengan kesakitan selama lebih kurang 2 tahun.. :'(
 
      Selasa, 9 Oktober 2012.. MAJ menerima panggilan telefon dari mak sewaktu MAJ ada meeting dengan bos di ofis.. Mak cakap abah masuk hospital dan dah teruk sebab 2 minggu abah xde selera makan dan doktor gitau mak yang abah dah xde harapan.. Kalau korang tengok keadaan abah mesti korang menitiskan airmata sama seperti apa yang MAJ rasa.. Tanpa pikir panjang MAJ gtaw kat bos dan terus ambil cuti balik Terengganu.. Sampainya di Terengganu MAJ xterus balik rumah tapi terus singgah ke hospital.. xde ape yang ad dalam pikiran MAJ melainkan wajah abah.. mata terasa begitu panas saat melihat abah terlantar di katil hospital dengan alat pernafasan di hidung.. Akhirnya airmata MAJ jatuh perlahan2.. sewaktu tu mak ngan abang MAJ ada di hospital.. MAJ kuatkan hati MAJ gtaw diri ini yang abah akan sembuh dan akan keluar dari hospital.. Hari tu MAJ jge abah kt hospital sampai esok harinya dengan abang MAJ sebab mak kena balik untuk uruskan adik2 MAJ yang nak ke sekolah esok hari.. Masa jage abah, MAJ tahan sebak kat hati bila tengok nurse2 suntik tangan abah berulang kali sampai bengkak2 tangan abah.. menitis airmata abah menahan kesakitan.. masa tu abah dah tak ada daya nak cakap kuat2 cume keluar suara abah yang lemah je dari mulut abah.. MAJ rasa sakit hati tengok.. tapi apakan daya, nurse2 tu cube untuk bagi abah sihat sebb tu abah kena suntik.. :'(  abah dah tak boleh nak makan ikot mlut.. bila suap mesti makanan tu keluar balik.. jadi doktor nak masukan tiub susu melalui hidung abah terus ke perut.. tiub tu untuk masukkan susu ke perut abah supaya abah dapat selera makan balik.. MAJ tengok doktor masukkan tiub tu perlahan2 ke dalam hidung abah dan masa tu abah menahan kesakitan.. sedangkan kita yang tengok terasa sakit inikan pula orang yang merasai sendiri.. masa tu airmata jatuh lagi.. mak MAJ yang berada sekali mse tu tenangkan MAJ dan gtaw yang doktor cume xnak bagi abah lapar sebab tu dia masukkan tiub tu.. MAJ tahu itu tapi tak sanggup tengok airmata abah menitis tahan sakit.. kalau sekali je takpe ni banyak kali..Hanya Allah yang tahu betapa menderita nya abah.. Doktor2 datang dan bercakap dengan mak sambil menunjukkan ujian imbasan tentang abah kat mak... Masa tu MAJ terus pergi kat mak dan dengar sekali penerangan doktor.. Doktor gitaw yang abah ada ketumbuhan kat bahagian belakang.. ketumbuhan tu dah membesar dan kuman2 ketumbuhan tu dah merebak sampai kat paru2.. sebab tu abah dah susah nak bernafas.. dan abah cume menunggu masa dan dah takde harapan.. Luluh hati MAJ dengar.. :'( Doktor tunjuk ujian imbasan tu.. MAJ dapat tengok yang betapa banyaknya ketumbuhan tu dah merebak dan yang di sangkakan cume sakit saraf tulang belakang.. knape baru sekarang smue tu nak tunjuk??!! kenapa hari tu cakap cume sakit saraf je??!! kenapa dulu cakap kemungkinan je ketumbuhan tu dan kenapa tak cakap yang ketumbuhan tu memang terjadi??!! :'( Nak marah dah takde gune.. Cume masa yang menentukan.. :'(
       Adik beradik abah (mak sedara dan pak sedara MAJ) datang dari KL selepas mak call diorang.. adik beradik dari Melaka belom sampai lagi mase tu.. LAgi satu cubaan yang MAJ lalui sewaktu mak turun ke bawah hospital untuk ambil mereka, abah tibe2 nak cube cabut alat pernafasan dari hidung.. MAJ tanye kenapa, abah cakap abah lemas.. masa tu nada suara abah lemah sangat.. MAJ tak bagi abah cabut dan terus je letak tapi abah cube jugak.. Tibe2 abah suruh MAJ salam tangan abah.. abah angkat tangan hulur kat MAJ.. MAJ tanye kenapa.. abah cakap abah dah nak pergi.. mase tu airmata terus je jatuh.. MAJ marah abah sebab abah cakap macam tu.. bukan niat mse tu nak cakap cmtu kt abah tp MAJ takut kalau apa abah cakap tu betul.. :'( MAJ tahu ajal maut di tangan Tuhan.. MAJ cume tak bersedia nak hadapi semua tu.. :'( MAk sedare dan pak sedare MAJ yang datang mlawat abah pun menangis tengok keadaan abah yang tinggal hanya kulit dan tulang je.. Tengah2 bercakap, tibe2 abah gtaw yang mak abah (arwah nenek MAJ) dan jari abah tunjuk ke atas.. lepas tu abah diam je.. dada MAJ sebak.. MAJ gtaw abah yang adik beradik abah datang, abah angguk sebb abah tahu cume abah dah sush nak ckap sebab badan abah dh lemah..
      Masa MAJ jage abah, MAJ lah yang masukkan susu ke dalam tiub abah.. ckit je susu yang pat masuk ke lam perut abah,.. bila MAJ tnye rasa tak susu tu lam perut.. abah kata x rasa.. mungkin sebab perot abah dah susah nk rasa.. MAJ berbual2 ngan abah walaupun tahu abah susah nak cakap.. cume MAJ rasa nak cakap je ngan abah.. setelah dua hari jge abah dari siang sampai malam kat hospital, Hari Jumaat tu, mak g ngan abang MAJ ke hospital..  Jadi MAJ kena duk umah jge adik2.. Sehari tu MAJ tak pergi pun ke hospital.. MAJ duk kat umah masak untuk adik2.. malam tu baru mak balik dan tinggal abang seorang jge abah kat hospital.. Bila tanya mak keadaan abah hari tu, mak cakap abah dah lemah sangat2.. Hati MAJ makin sedih.. T.T
       Sabtu, 13 Oktober 2012, MAJ,mak,adik2 pergi ke hosptal pagi tu dengan mak sedare dan pak sedare MAJ.. sampainya di hospital.. Abang MAJ menunggu disisi abah.. lepas kitorang sampai, abang pun mntak izin nak blik, dia salam abah dan cakap dia balik kejap nanti dia datang balik,.. abah angguk.. Hari tu mak cakap adik beradik abah yang dari Melaka dah on the way datang.. MAJ tengok abah pada hari tu sangat lemah.. susu langsung tak masuk perot abah.. abah dah tak dapat nak bercakap.. cume bley angguk, geleng dan isyarat mata je.. Mase tu MAJ rindu sangt nak dngar suara abah.. nak dengar gelak abah.. tapi macam dah takde harapan.. sepanjang hari tu abah lemah sangat2.. doktor dan nurse lak asyik suntik sne sni sampai bengkak2 tangan abah.. Ada doktor tu nak amik darah abah.. bila suntik tangan belah kanan, takde darah yang msuk dan sekali lagi doktor tu cube kat tangan kanan tu tapi sme gak.. doktor tu ubah kat tangan kiri lak tapi keadaan tetap sme.. takde darah yang masuk lam jarum tu kecuali angin je.. MAJ pun tak tahu npe.. kesian tengok abah tahan sakit.. takde suara yang keluar dari mulut abah.. yang keluar hanya airmata abah.. sedihnya MAJ tengok keadaan tu.. :'( dah masuk maghrib, mak, adik2 ngan maksdre dan pak sdre MAJ nak balik sebab waktu melwat dah hbis..mak cakap malam nanti mak nak jge so mak balik dulu nak mandi dan amik baju nak bermalam kat hospital.. sebelum mak balik tu mak sempat gtaw abah yang mak balik kejap dan nanti mak datang balik.. abah pun angguk.. tapi mse tu MAj rse macam tak sedap hati.. lpas mak balik.. tinggallah MAJ dan adik MAJ yg no3 duk di sisi abah.. MAJ cakap2 ngan abah, gosok2 tangan abah.. adik MAJ lak urut kaki abah.. masa tu nurse ngan doktor datang dan tkar alat pernafasan yg kt hidung dengan alat pernafasan yang mask.. Doktor cakap suh MAJ bce Yassin dan ajar abah mengucap sebab tahap oksigen dah tinggi pasang kat abah.. mase tu la MAJ rase sebak sangat sebab MAJ macamtahu ajal abah dah dekat.. MAJ duduk di sisi abah dan bace surah Yassin.. Selepas bacaan yang ketiga kali, MAJ nampak nafas abah dah perlahan.. menitis airmata MAJ.. MAJ ajar abah mengucap..Mse tu jgak adik beradik abah yang terakhir dari Melaka sampai.. cukupla semue adik beradik abah datang melawat.. Alhamdulillah abah sempat melihat mereka walaupun mase tu cume mate abah yang terbuka.. Nafas abah makin perlahan.. MAJ terus call mak suh datang secepat mungkin.. MAJ hanya mampu menangis sambil mulut MAJ tak habis2 ajar abah mengucap sampai saat akhir MAJ nampak abah dah x bernafas.. nadi abah dah xde.. mata abah dah tak gerak.. Mse tu MAJ rse macam nak jerit panggil abah.. MAJ jatuh terduduk dan menangis kerana MAJ tak bersedia nak hilang abah.. Cousin MAJ yang ad mse tu peluk MAJ dan suh MAJ bersabar..  MAJ duduk kembali di sebelah abah.. MAJ nampak denyut nadi msih ad di skrin mesin ukur denyutan tu.. MAJ rase nadi kat tangan abah.. masih berdenyut walaupun perlahan.. MAJ senyum dan gtaw yang abah ada lagi.. Tapi alangkah hancurnya hati MAJ bila doktor yang datang memeriksa gtaw yang itu cume nadi darah yang tinggal tapi nadi jantung dah xde..  MAJ hanya mampu menangis.. akhirnya mak, abang dan adik MAJ sampai.. mak dan abang menangis tengok jenazah abah.. yang paling sedih bila MAJ tengok mak menangis.. Sebab lepas ni xde sape nak teman mak berborak  bila adik2 MAJ takde kat umah ke sekolah.. mesti tinggal mak sorang2.. adik MAJ yang bongsu tak menangis sebab MAJ tahu die tak faham situasi waktu tu.. adik cume berumur 7 tahun.. tapi MAJ tahu dalam hatinya sedih sebab dah takde yang nak main ejek2 ngan die lagi lepas nie.. :'(
       Akhirnya kami bawa pulang jenazah abah kat umah malam tu..  kali ni bukan abah yang pulang tapi cuma jenazah abah.. tak seperti hari2 sebelum ni.. setiap kali abah masuk hospital msti abah pulang dengan shat tapi kali ni x.. :'( di tilam abah, hanya terbaring jenazah abah sebelum di mandikan, di sembahyangkan, di kafankan dan di kebumikan pada pagi esok hari.. malam tu kami sekeluarga dapat bermalam bersama jenazah abah yang kaku buat kali terakhir sebelum abah di kebumikan.. lepas ni tak dapat kami tengok abah lagi.. :'(
      Ahad, 14 Oktober 2012, pagi tu jenazah abah di mandikan, di kapankan.. selepas arwah abah di kapankan.. itulah kali terakhir kami dapat melihat dan mecium dahi abah buat kali terakhir kerana selepas ini tiada lagi abah menemani di sisi kami.. yang ada cuma gambar, ingatan dan kasih sayang abah buat kami... Sewaktu di kebumikan, MAJ bersama dengan adik beradik MAJ berada di Majlis pengebumian kecuali mak yang berada di rumah untuk menerima ucapan takziah dari kawan2 mak, sdare2 serta jiran2.. Akhirnya jenazah abah selamat di kebumikan.. Tinggallah kami adik beradik tanpa abah lagi dan mak tanpa suaminya lagi tapi abah tetap di hati kami buat selameny2.. tiada siapa yang dapat menggantikan kasih sayang abah terhadap kami..
     MAJ masih terpikir knape cepat sangat Allah ambil abah dari kami.. MAJ nak sangat tengok abah dapat berjalan semula cam seblum 2 tahun lepas.. Setiap kali MAJ habis solat MAJ tak pernah lupe nak doakan abah untuk berjalan semula.. tapi harapan MAJ dah xde.. tapi MAJ tahu Allah lebih sayangkan abah.. Dia Maha Mengetahui semua yang berlaku.. MAJ redha dengan ketentuanNya.. Allah taknak abah menderita kesakitan lagi.. Biarlah abah tenang di sana.. Al-Fatihah untuk arwah abah MAJ..

     "Abah.. Angah takkan pernah sesekali lupa kat abah..Kasih sayang abah kat angah begitu besar.. nasihat abah kat Angah, angah akan ingat sampai bila2.. Angah sayang abah :'( "


Friday, October 5, 2012

TENTANG SEORANG AYAH

Hari tu MAJ terbace satu article ni.. article "APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH" .. Jadi MAJ pom nak berkongsi cerita ini dengan korang.. 

"APA YANG ANDA TIDAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH"

Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari.. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita??
Semasa kecil, ibu lah yang sering ,mendukung kita.. Tapi tahukah kita bahawa sebaik sahaja ayah pulang bekerja dengan wajah letih ayahlah selalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian..
Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak "sudah di beritahu! jangan minum ais!". Tapi tahukah kamu bahawa ayah sedang risau??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam.. ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!!".. Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita?? Kerana bagi ayah kita adalah sesuatu yang berharga..
Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya.. Maka kita telah melanggar kepercayaannya.. Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa, ayah telah menghantar kita ke sekolah atau kolej untuk belajar.. Di saat kita memerlukan ini dan itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya akan mengerutkan dahi tanpa menolak, beliau cuba memenuhinya..
Saat kamu berjaya, Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu.. Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah.. Ayah sangat berhati-hati mengizinkannya.. Dan akhirnya.. Saatayah melihat kita duduj di atas pelamin bersama pasangan kita.. Ayah pun tersenyum bangga..

Apa kita tidak tahu bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis..

Ayah menagis kerana ayah sangat bahagia.. Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dengan baik.. Bahagiakanlah putra putri kecilku yang manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk.. Dengan rambut yang memutih dan badan yang tidak lagi kuat untuk menjaga kita.. SEKIAN..


Sunday, September 30, 2012

HATI TETAP KUAT

Hati.. 
Anugerah yang patut kita kagumi..
Banyak perasaan pergi ke hati..
Gembira, sedih, marah, risau, cinta, sakit, keseorangan dan terluka..
Mungkin tanpa kita sedari hati kita berdarah dan terluka..
Dan mungkin jika kita dapat melihat dengan mata kasar hati kita, 
banyak tampalan-tampalan dan kesan jahitan untuk sembuhkan hati kita,.
Kuatnya hati kita ini..
Tuhan anugerahkan kita hati untuk kita merasai semua perasaan..

Hati..
pandai menyembunyikan diri sendiri..
memberitahu luaran diri supaya tabah dan sentiasa mengukirkan senyuman..
meskipun hati sudah sakit..
tetapi hati tetap kuat..

Semoga Allah sentiasa kuatkan hati ini untuk semua dugaan dan ujian meski sakit dan berdarah..
kerana Allah sentiasa di sisi untuk merawat hati yang sakit..
bersyukurlah..


Friday, September 28, 2012

SAYA PEMINAT KOREA ^^

Korea.. Dari lagu dia,movie dia, drama tv dia,variety show dia dan smpai mkanan serta bahasa dia pom pasti akn di minati oleh smue org yg minat korea.. Termasuk la MAJ.. hehe.. dulu MAJ la peminat setia jiwang melayu tp skunk MAJ la peminat setia k-pop.. hahha (gelak jhat).. diorang bukan saja comel tp klakar.. contohnye law penyanyi tu lam video music dia bukan main macho dan berkarisma tp bila msok je variety show baru tahu cmne.. haha.. klakar..fesyen dia yg simple dan cute cam budak2.. tu yg wat MAJ suke.. even diorg dah umo 20 an dan 30 an tp still bersikap cam budak2.. kalo kat cni wat perangai cam budak2 mula la kata gedik.. tol x? (tol kot) haha.. =.='' ape MAJ mengarot nie.. haha.. k la ni la antara pnyanyi dan rancangan2 die yg MAJ minat.. skunk MAJ still cube nak blajar bhasa korea.. bkn g klas k blajar sndiri je.. haha..


my first list is RUNNINGMAN.. yeah!! klo sape x tgok show ni mmg rugi la.. dr episode 1 smpai latest ni MAJ kumpul dan bley di katakan tiap2 kali pas blik keje or sblom tdo MAJ akn tgok wlopom berulang kali.. haha.. (nti la MAJ cter plak sal Runningman ni kt post lain.. nk post kt cni pnjang sgat) :P


ni lak penyanyi group yg wat MAJ senyum sorg2 bile tgok MV diorg.. SUPERJUNIOR, SHINEEMBLAQ, BIGBANG, FT ISLAND dan CN BLUE.. ahhaaa(perasan sesorang) :P law penyanyi solo ataw duo MAJ ske KIM JONGKOOK, HAHA, LEESANG (pmnat runningman msti taw kn) hehe


bkn group laki je taw MAJ mnat.. group girl dan solo pom mnat.. diorg comel.. mmg org laki tgok suke la.. aegyoo.. hehe..  SNSD, SISTAR, T-ARA,dan IU.


haa.. tu bru penyanyi yg MAJ mnat.. ni plak antara drama korea yg MAJ dh hbis tgok.. hehe..
1. FULLHOUSE   2.MY GIRL   3. WICTH YOO HEE   4. YOUR BEAUTIFUL   5. SASSY GIRL
6. BOYS OVER FLOWER   7. PLAYFUL KISS   8. DREAM HIGH   9. MARY STAY OUT NIGHT
10. COFFEE PRINCE   11. HEARTSTRING   12. BABY AND ME   

oke la.. tu la antara cter2 dan pnyanyi2 yg MAJ mnat.. i love their style.. haha.. ^^


**xsmestinya minat kpop ni kte cube nk jadi mcm diorg ke tru style diorg ke or budaya diorg ke.. bkn cm tu.. skdar cerita untuk mnghiburkan hati.. :P (ye dop) hahaha

Thursday, September 27, 2012

TERINGAT KARTON DULU-DULU

Tengah2 syok lyan lagu yg sme je kat utube.. teringat la citer karton mse budak2 dulu even skunk pom mcm budak2 walopom umo dh 21 (bajet mude =.='') haha.. so.. MAJ try la search opening song karton2 yg MAJ minat dulu.. First lagu yg MAJ bukak ialah lagu CATDOG.. do u still remember?? hehe.. cter anjing n kucing lam 1 bdan.. lgu die best.. ni snarai2 cter yg MAJ ske tgok time budak2 dulu.. skunk pom still ske lagi.. tp byak dh cter2 ni xmain kat tv.. huhuu

KARTON MELAYU
1. Keluang Man  (dia~~bgai seorg pahlawan~ menjadi pembela pada yang tiada upaya..........)
2. Anak-anak Sidek (Bun,Ajib,Alan,Aman,Adul)
3. Usop Sontorian

KARTON ANTARABANGSA
1. Catdog (cat dan dog yang tinggal lam umah tulang dan ikan)
2. Danny Phantom (Budak hantu yg slalu jd musuh hantu)
3. Oggy and Cockroaches (si kucing yg slalu kne kacau ngan 3 ekor lipas)
4. Kim Possible (Kim dan Ron bersama cerpelai die)
5. Super Robot Monkey Team Hyperforce Go (robot2 monyet ngan budak lelaki)
6. Teenage Mutant Ninja Turtle (Donatello, Michealangelo,Raphael dan Leonardo bersama ayah mereka si tikus)
7. Totally Spies (Alex, Sam dan Clover bersama alatan canggih mereka)
8. Teletubbies (Tinki Winki, Dipsy, Lala dan Poh yg tinggal lam rumah igloo rumput)
9. Barney (I love u~~ u Love me~~ pahtu pas nyanyi lagu ni jdi kcik blik barney)
10. Doraemon (An An An Takekopta)
11. Shinchan (budak nakal yg mnyusahkan org)
12. Ultraman 80 (ultraman yg pling aq mnat)
13. Mojacko (mlot die bley simpan mcm2)
14. Beyblade (time ni sibuk nak bli beyblade main lawan2)
15. Aang the Last Avatar (Aang, Katara dan Sokka.. cter ni panjang.. aq still cari ag)
16. Pingu (nuut nuut)
17,. dan macam2 lagi la..

**ni aq edit sndiri taw.. kumpul smue karton2 dulu dan skunk.. ^ ^


yang tu dulu.. ada sesetengah karton ni still main lagi kat tv cam Doraemon,Shinchan, Catdog, Danny Phantom dan lain2... Sekarang pom byak karton2 yg aq mnat cam SPONGEBOB SQUAREPANTS, UPIN IPIN, BOBOIBOY, dan mcm2 ag.. law nak cter byak taw... ahaha.. teringat zaman kecik2 kan.. hehe.. korang pom mesti ade jgak karton favoret.. hehe..

Tapi skunk budak2 dah kurang lyan karton.. layan FB byk la kot.. haha (zman dah berubah).. law dulu time2 petang msti lekat kat umah sbb nk tgok karton.. bak kata SM Salim.. dulu lain skarang lain.. ececece,...

Friday, September 21, 2012

Si Comel itu.. :(

Tadi on the way blik keje ngan dak umah MAJ.. dia singgah kedai motor jap.. kbtolan sblah kdai motor tu ade kdai pets.. smntara tunggu dak umah MAJ tu bli barang motor so MAJ g la kedai pets tu.. kedai pets tu mmg MAJ slalu pergi kalo tman dak umah MAJ tu gi kedai motor.. kali ni lam sangkar kucing tu ada anak kucing baru.. MAJ pun main2 la ngan dia.. ingatkan pendiam sbb dia snyap je.. MAJ pun panggil si comel tu.. dia datang kat MAJ dia mengiaw je.. biasalah kucing kan.. kucing2 yg ad dlam tu snyap je.. tapi bila MAJ hlur tgan kat sangkar tu dia hulur jgak cam nak salam.. MAJ pegang tgan dia..sedih MAJ tgok mata dia.. dia nak suruh MAJ amik dia kuar dari sangkar tu.. :( tiba2 tgan si comel ni kat muka MAJ.. MAJ ingat dia nak cakar tapi dia gosok2 muka MAJ cam dah lme knal MAJ.. (kebetolan sangkar tu bahagian atas jadi sama paras ngan MAJ).. MAJ cuba hulur muka kat tepi sangkar tu.. dia sentuh muka MAJ.. dia belai cam MAJ ni tuan dia..  dia hlur jgak tangan dia kat lubang sangkar tu.. dia mengiaw2 mnta MAJ amik.. MAJ sedey... sbb MAJ xmampu nak beli dia.. cuma mampu tgok je.. MAJ nak sgat si comel tu.. hati MAJ tersentuh tengok dia.. dia seakan2 merayu kat MAJ nak ikot .. tapi apakan daya... MAJ berat hati nak pergi dari kdai tu.. emm... MAJ harap sgat ad tuan yg baik hati akan beli kau anak kucing dan pelihara kau sebaik-baiknya.. naik je mtor. mata MAJ x lpas pandang sangkar dia sampailah kelibat dia hilang dari pandangan MAJ.. smpai skunk MAJ masih teringat kat si comel tu.. kalau la MAJ dpat dia.. :'(  .. si comel.. jge diri kamu baik2 ye.. mungkin nanti MAJ akn dpat tuan baru yang akan sayang dan belai kau.. :(
**gmbar skadar hiasan

Tuesday, September 4, 2012

Miko yang Comel... hewhew :3

yuhuuu... hari tu kan MAJ dh kenalkan ngan Luffy MAJ kan..
So.. Skunk ni meet my heroin @ Awek Luffy yg di beri  name "MIKO"..
comel taw die ni.. die pnye bdan cam chipmunk taw.. hehe
di sebabkan Luffy ni dah lme menduda so MAJ bli kan peneman die..
kcian plak tgok die sekor2.. hehe..
hehe.. ssah btol nk amik gmbor die ni sbb trlalu aktif mngalahkan jantan.. =.=''

-----> mse ni die duk diam2 bru la pat snap gambor.. huhu

----> cam taw je org nak amik gambo die.. hehe

Comel kan.. cam tuan die laaa.. haha.. *perasan sudaaa.. :P 

** Luffy merajok sebab MAJ xlayan die..  :P








Monday, September 3, 2012

TAK PANDAI NAK TEGUR ORANG.. :(

MAJ sebenarnye x pandai nak menegur org yang bru kenal walaupun MAJ ni bley di kategorikan sebagai orang yg banyak mulut tp just dgan org yg MAJ kenal.. ngan orang yang MAJ bru nk knal confirm mulut MAJ ni berzip dan muka MAJ merah serta mcm2 prasaan bermain kt kepala MAJ.. "cmne nak tegur?? eh btol ke MAJ tegur ni?? emm.. nak ckp ape lagi ek??  dan mcm2 lagi soalan yg timbul.. fuuuhhhhh (mengeluh)... cntohnye lam fb.. MAJ byk la jgak friend tp bkn smue friend tu MAJ tgor.. diorg add n kdang2 MAJ yg add tp MAJ xtaw nk mule cmne tgur.. hahha.. bengong kan.. :P adoyai.. Kalo org yg x knal MAJ mmg die ckap MAJ sombong kot tp MAJ sebenarnye x sombong cme xtaw nak mula dari mne tguran tu.. hehe.. kalo yg kenal MAJ mesti ckap MAJ mengade wat2 malu.. hahha.. (ye kot) hahah.. Jadi bg kawan2 dan orang2 yg bru kenal sye jgn kte sye sombong ye.. sye x pandai nk tgor sebenarnye.. perlukan masa.. lme2 confirm korg bley taw sye cmne.. saya ni oke je ble org tegur sye.. :P hehe =,=''

**sekadar hiasan :P

Thursday, August 30, 2012

Kata-kata dari UAI (Ustaz Azhar Idrus)

Assalamualaikum...

Kali ni MAJ nak cter psal kata-kata dri Ustaz Azhar Idrus mengenai diri kita.. mmg ad betolnya kata-kata beliau.. dan kadangkala kata-kata itu pernah terjadi kat diri kita..
1. "Perempuan yang byak cakap dan banyak gelak adalah perempuan yang pendiam bila ada masalah dan banyak menangis dalam diam"

-Ada benarnya.. kadang2 perempuan yang gelak dan ketawa serta ckap yg xhenti2 adlah kerana itu cara utk menghilangkan masalah yg di pikir utk sementara dalam erti kata lain "menyembunyikan kesedihan dan masalah di sebalik senyuman".. mungkin takkan ad org yang akan memahami hati mereka..

2. "Apa gunanya ada sahabat jika kesenangan kita mereka ingin tumpang, kesusahan kita mereka jauhkan diri masing-masing"

- Kata-kata ni byk terjadi kat diri kita kan.. bila kita pkir2 balik bukan semua orang yang kita berkawan tu ikhlas nak berkawan ngan kita.. kadang2 kita rasa seperti di gunakan.. dan bila kita ssah situla kita bley tafsirkan siapa yang berada di sebelah kita utk memahami kita..

Dua je kata-kata wat mse ni.. hehe.. kalau di renung-renungkan kata-kata tu.. memang ad benarnya.. mngkin bagi setengah org mmpunyai pendapat yg berbeza.. :)



Saturday, August 18, 2012

ESOK RAYA TAPI XDE MOOD :(

Sok 19 Ogos 2012 tarikh hari raye bg umat Islam bersamaan 1 Syawal.. Mungkin bg org lain hari raya di rasakan hari gembira tp bgi MAJ.. mood raya tahun ni langsung MAJ xde.. hari raya dan hari tak raya di rasakan sama je untuk MAJ.. orang lain xkan pham diri MAJ dan situasi MAJ sekarang.. cume MAJ je taw ape yang MAJ rase.. perasaan yang MAJ rase terlalu berat untuk MAJ tanggung sendirian.. MAJ xdpat nak luahkan pada sesiapa.. cume dapat crite kt cni je.. itu pom hnye sparoh dri yg MAJ pendam.. MAJ terasa begitu tersiksa dengan semua ni.. xtaw cmne MAJ nak ckap dan cerite kt org sbb MAJ taw diorg xkn dan xpenah nak pham MAJ cmne.. kdang2 MAJ terasa dunia ni x adil bg diri MAJ.. tp x baik bersangka negatif.. itulah pesanan si dia pda MAJ.. kena pkir positif dan jgn pikir negatif.. tp MAJ asyik dan selalu pkir negatif.. MAJ xtaw knpe.. kdang2 MAJ terasa nak je Tuhan cabut nyawa MAJ ni sbab MAJ xterdaya nak tanggung semue ni.. tapi MAJ taw Allah sayangkan MAJ dan Dia sedang menguji MAJ utk jadi tabah.. makin banyak MAJ pkir makin tersiksa diri MAJ ni.. masalah xpenah berhenti datang kt diri MAJ.. MAJ xtaw samada MAJ yang mendatangkan masalah ataw masalah itu datang untuk menguji MAJ.. MAJ pening ngan smue ni.. MAJ terasa nak je lari dari semue ni.. tapi semakin MAJ lari semakin dkat msalah tu.. mood raye MAJ gak hilang sebab tgok keadaan abah yang semakin hari semakin teruk.. abah hanya tinggal kulit dan tulang je.. selera makan pom dah hlang.. stiap masa abah akan mengerang kesakitan.. sebak hati MAJ bila dengar.. ubat, klinik, hospital, urut, ustaz dan mcm2 dah cube tp keadaan abah x pnah beransur baik tp smakin teruk.. mcam mne MAJ dan kluarge ad mood nak raye sedangkan abah terlantar kesakitan.. biarlah mood raye xde pom, MAJ cume mengharapkan dan mendoakan kesihatan abah je.. MAJ nak abah baik dan shat cam dulu..

**Ya Allah.. Mungkin ada yang terbaik yang Engkau rancang untuk keluargaku dan diriku ini.. Tabahkanlah keluargaku dan diriku untuk menghadapi semue dugaanMu Ya Allah.. amin..

Tuesday, August 14, 2012

RAMADHAN INGIN MENUTUP TIRAI SYAWAL BAKAL MENJELMA

Pejam celik pejam celik dah nak habis dah bulan RAMADHAN ni kan.. kejap je rasa.. sedih nak meninggalkan bulan penuh nikmat dan penuh ganjaran pahala.. adakah RAMADHAN akan datang menyinggah lagi tahun depan?? Masihkah umur ini panjang untuk menemuinya lagi.. Semoga Allah panjangkan umur ini.. :'(



LAgi beberapa hari SYAWAL akan datang menjelma.. jalan2 sibuk dengan kenderaan-kenderaan yang bersesak untuk membeli persiapan hari raya.. Baju raya, kasut Raya, dan macam2 lagi menjadi pilihan mereka.. MAJ yang berada di perantauan (bukan luar negara :P) masih belum membuat persiapan raya.. ntah la.. cam xde mood nak raya tahun ni.. lebih2 lagi dengan keadaan dan situasi abah yang x berapa sihat, raya seperti hambar je untuk keluarga MAJ.. Semoga abah di beri kekuatan dan kesihatan yang sihat untuk raya tahun ni.. amin..  :"(





Wednesday, August 8, 2012

Make-Up my Blog ^.^V


Dah lame x update blog so kali ni ble dh ternmpak blog2 yg comel2 dan cute miut ni wat geram plak.. so seharian hri ni MAJ just make up kn blog MAJ je.. Pening MAJ blajar satu2 cara nak wat.. haha.. make up ckit je.. touch up mne yg ptot.. hahaha.. Walaupun tgah berkerja tp sempat ag la.. Sebab bos x msok ofis hr ni.. so MAJ pom enjoy la.. hahha.. :P Tapi kdg2 nmpak serabut pom ad.. hohoh =00=''

**bukan curi tulang k.. hahah :P

Monday, July 23, 2012

Ahlan Wassalam Ya Ramadhan :)


Alhamdulillah.. dapat lagi kita bertemu Ramadhan tahun ini.. Syukur.. Selamat Berpuasa kepada semua umat Islam di atas muka bumi ini.. Banyakkan amalan bagi memperolehi pahala berlipat kali ganda di bulan yang mulia ini.. 

'Dari Abu Hurairah: Nabi bersabda: siapa yang mengerjakan puasa bulan Ramdhan dengan keadaan beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya diampunkan baginya dosa-dosa yang telah lalu.'

Hadis sahih: Riwayat Bukhari dan Muslim


Tuesday, July 3, 2012

DUIT vs HUTANG ((MASALAH)) TT.TT




Duit vs Hutang!!! Duit tu sedap didengar kalau dapat tp kalu duit tu di hbis sbb hutang ibarat xde habuk pun yang tinggal.. hanya slip gaji kosong je.. Hutang!!! ayat yang MAJ fobia dengar... tp bkan sbb MAJ mahu berhutang tapi di sebabkan kecurian duit MAJ hari tu.. byak duit hutang yg MAJ terpakse tanggung.. smue ni membebankan MAJ.. kdang-kdang MAJ rse mcm nk giler.. betul la cakap orang yang duit ni boleh buat orang gler.. kalau la mencuri itu halal.. dh lama MAJ mencuri smue duit-duit orang.. haha.. (mne bley.. haram) .. tp bulan ni btol2 buat MAJ beban tahap gaban.. semakin lame MAJ pikir semakin giler MAJ jadi..
begitu berat ujian MAJ..MAJq tahu Allah masih menyayangi MAJ walaupun kadang-kadang MAJ lalai terhadapNya.. mungkin ini semue untuk menguji tahap keimanan MAJ.. tp MAJ terasa begitu sakit.. sakit teramat.. tiada siapa yang paham.. MAJ pun xtahu siapa yg MAJ dpat cerite kan semue masalah MAJ ni.. MAJ xnak membebankan family MAJ dgan smue masalah MAJ.. hanya mak MAJ je dpat dgar ape masalah MAJ tp bukan semue dapat MAJ cerite.. MAJ xnk buat mak risau dan sedih.. mmg kadang2 MAJ ketawa dan tersenyum.. tp bukan smue snyuman tu menandakan MAJ gembira tetapi sekadar menutup kesedihan dan masalah yang MAJ ada..  Sekarang masalah besar MAJ adalh hutang yg MAJ kena bayar.. gaji MAJ slme 2 bulan MAJ keje hanya habis membayar hutang sedangkan tiada hasil untuk diri MAJ sendiri.. MAJ pom teringin nak bli baju baru,  seluar baru, tudung baru dan nak bli barang2 baru untuk di hadiahkan bg keluarga MAJ.. tp tu semue MAJ boleh angan2 je dulu.. kewangan MAJ sekarang betol2 nazak.. nak menghulurkan sedikit hasil gaji kat family pom MAJ x mampu.. anak apa MAJ ni kan.. sptotnya dh keje bley la hulurkan duit untuk diorg tp tak... emm.. hanya mak je pham situasi MAJ ni.. orang cakap takpe susah sekarang, nti kite akan rase kesenangan tu.. tp MAJ masih menunggu saat-saat kesenangan supaya MAJ dapat mengembirakan family MAJ.. MAJ nak biayai perubatan untuk abah.. biar abah dapat jalan balik tp semue tu pudar.. MAJ cume dapat angankan je... mungkin ada yg menganggap MAJ ni menceritakan semue ni hanya ingin mendapatkan perhatian.. bukan seperti itu kalau korang bayangkan.. MAJ taknak meminta simpati siapa-siapa pun.. MAJ cuba berusaha sedaya yang MAJ mampu.. tapi kadang-kadang MAJ terjatuh di pertengahan jalan dan cuba untuk bangun tapi kadang-kadang percubaan tu gagal dan MAJ jatuh tersungkur tanpa bantuan.. MAJ teringin nak dengar kata-kata semangat supaya MAJ gagah untuk berdiri dan kuat untuk berdiri sendiri.. tapi MAJ ni selalu menyusahkan orang2 sekelilingku.. MAJ mintak maap jika MAJ menyusahkan korang semue.. MAJ akan cuba untuk menempuhi semue ni selagi termampu..

Ya Allah.. Engkau kuatkan diri aku untuk menempuhi semua ujian dan dugaan ini.. aku hanya insan yang lemah.. kuatkan dan cekalkan hati aku.. 



Saturday, June 2, 2012

JUNE IS COMING!! \(^.^)/




YES!! Bulan jun akhirnye smpai jgak.. hehe.. npe MAJ gmbire ye.. sbb nye JUN is my special date ^o^
HOPE THIS MONTH COME SMOOTHLY AND HAPPILY....





***JUNE.. Plz be nice to me ... :P

Sunday, May 20, 2012

NAMA DIA LUFFY.. :3 heuw~heuw~~

Luffy?? sape?? pakwe baru?? 
hahha... 
eh eh.. bukannlaa.. 
itulah my new pets.. 'Winter white hamster'..
akhirnya trcapai gak impian MAJ nak bela hamster.. hahha
dh dkat sbulan MAJ bela tp ni bru nk update.. maklumla jrang ber on9 ni,.. huhu
MAJ bg name LUFFY ni smpena nama 'MONKEY D. LUFFY' my favoret anime.. 
sesuai la name ngan hamster MAJ ni sbb sme2 nakal..
hahaaaaa...

**gmbar ni je MAJ dapat snap sbb die ni x duk diam.. huhu :3

Tuesday, May 8, 2012

DUIT GAJI LESAP... T_T


Emmm... apelah malang nasib MAJ.. hri tu MAJ bli hamster sepasang.. 2 hri bela pahtu sblom MAJ pergi keje pg tu mgkin kecuaian MAJ lpe nk ttop sangkar.. blik ptang tu tgok sangkar terbuka n due2 ekor hamster MAJ hlang.. nangis jgak MAJ time tu.. MAJ n dak umah MAJ cari la.. cari pnye cari Alhamdulillah jpe la sekor yg jantan mnyorok tepi kotak lam umah tp yang betina sampai skarang x jpe2.. dh msok smgu.. huhu.. mgkin dh lari kot.. sbb dh 1 umah MAJ gledah tp xde... xpe la yg tu MAJ dh redha..

kjadian kehilangan trjadi lagi kt MAJ.. ptang jumaat sblom hbis kje, MAJ dpat gaji hsil 2 mgu MAJ kje sblom MAJ tkar tmpat kje lain.. dpat la RM150.. dpat2 duit tu MAJ tros ltak lam dompet n dompet tu MAJ ltak lam beg laptop MAJ..  smlman jgak MAJ xbkk dompet MAJ.. MAJ cme bkk beg laptop je tok kuarkan laptop MAJ dan MAJ simpan blik beg tu ats meja.. esokknnya MAJ x kje.. tgahri tu MAJ nk g mkn n ble MAJ tgok dompet MAJ ksong.. duit MAJ HILANG n LESAP.. total lam dompet MAJ ad RM330 termsok duit mber MAJ yg MAJ pgang RM110.. MAJ x pkir duit tu jtoh sbb MAJ xbkk lgsong dompet MAJ tu sjak blik kje klmarin.. klo la terjatoh, xkn duit emergency yang MAJ sorok celah2 kad2 bank MAJ pom lesap.. mustahil.. pg tu MAJ n dak blik MAJ bgun lmbat n MAJ lpe nk kunci pintu blik.. ptotla dak blik MAJ yg tdo sblah MAJ ckp dgar bunyi tapak kaki org msok blik... tp d sbbkan die tu ngantok sgt n xhraukan tu.. MAJ ingtkn die grau2 pg tu tnye MAJ ad org msok ke x lam blik ktorg.. pg tu tgal MAJ 3 org je kt umah sewa ktorg..  klolah pencuri yg msok umah.. xkn duit MAJ je hlang.. laptop n hnset ktorg x hlang plak.. MAJ dh syak dak umah MAJ gak tp MAJ xpat nk ckp sape coz MAJ tkot xbtol.. tp xkn duit MAJ btol2 lesap cmtu.. n xkn bunyi tapak kaki tu toyol.. lpas tu jgak MAJ tpon mak MAJ n mak MAJ suh jiran umah ktorg n pak sdare MAJ tgokkan.. nARGGHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!! tension MAJ pkir smue ni.. duit gaji tu MAJ dh la nk byar duit umah n hutang2 org tp skali ngn duit mber MAJ yg MAJ pgang lesap.. mmg bertambah lgi la hutang MAJ..... npe prkare cmni trjadi kt MAJ... T-T MAJ bukan nya dri keluarga senang nk curi duit MAJ.. ssahnya bg MAJ nk dpatkan sdikit duit hsil titik peluh MAJ sndri tp akhirnya hilang cmtu je.. kejamnya insan yng mengambil duit MAJ.. ap slah MAJ smpai nk mngkhianati MAJ.. :'(


 'Ya Allah.. begitu begitu besar dugaan ini untuk aku.. mungkin kerana kelalaian aku, aku di uji sebegini.. Aku tahu Ya Allah, Engkau sedang menguji hambaMu ini.. Mungkin ada hikmah di sebalik smue ni.. Kalaulah benar org yg mengambil duit aku tanpa keizinanku itu sekarang seperti mana yg aku fikirkan namanya pada waktu ini.. aku berharap supaya org itu memulangkan blik duit aku sepertimana yang di ambilnya.. Duit itu penting untukku melangsaikan hutang2 aku.. Biarlah org yang ambil duit aku mengakui keslahannya.. hanya Engkau yang Maha Mengetahui siapa yang mengambil duitku.. amin.." :'(


Wednesday, May 2, 2012

1 LIRIK UNTUKMU

Hari ni nk jiwang ckit la.. walaupun dah mmg jiwang.. :P hehhe

Lagu TUHAN JAGAKAN DIA oleh MOTIF BAND wat MAJ rindukan sseorg.. rindukan dia.. hehe :)

Motif Band - Tuhan Jagakan Dia 

Hanya dirimu yang kucinta

Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku



*
Walau kutahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apaadanya ku kan tetap setia kepadamu
          
Reff: 
Tuhan jagakan dia,
dia kekasihku kan tetap milikku 
Aku Sungguh mencintai
sungguh menyayangi setulus hatiku



Dalam lirik ni MAJ suka kat bahgian korus die... ~~~"Tuhan jagakan dia, dia kekasihku kan tetap milikku, aku sungguh mencintai, sungguh menyayangi setulus hatiku'~~~    



Dahla suare penyanyi die best masuk ngn lagu nie... ececece.. mcm MAJ ni penkritik la plak.. hehe..

***notacintauntukkamu : dengarlaguniingatkatawakadanrindukanawak... :) (heartforyou mr.AA)

Thursday, April 26, 2012

KERJA BUKAN UNTUK DIRI SENDIRI

Bila sebut sal keje..msti org ckp cmni.. ''waaa.. sng la nti bley bli mcm2'', "untungla dh keje,senang la ko nti'', dan mcm2 la lgi.. mmg btol ble kje n dpat gaji tu kte bley bli mcm2.. tp bg aq KERJA BUKAN UNTUK DIRI SENDIRI je tp untuk keluarga aq jgak.. aq pom mmg tringin nk bli iPAD, iPHONE, PSP, bju baru, sluar bru, shawl, kasut and mcm2 lagi la.. :)  tp ble di pikir2 blik.. bg aq kalo nk bli smue tu, aq kne pkir berjuta kali.. bkn ape, sbb brang2 tu cme kehendak kita je.. kalo family aq dr keluarga senang xpe la dpat gaji aq tros pat bli smue tu tp x.. abah aq dh 2 tahun skit dan xpat berjalan.. aptah berjalan inikan pula bekerja.. prblnjaan cme harap ke pencen askar abah dan bantuan kebajikan yang di hulurkan.. mak pula cme amik upah jahit baju je.. ye.. adik bradik aq mmg rmai.. ktorg 7 org.. aq sbgai ank kedua n kakak sulong lam kluarga dengan kelulusan diploma yg aq ad.. aq cari kje untuk kesenangan diorg dan bukan semata2 untuk kesenangan aq shaja.. sebab tu aq kate aq keje BUKAN UNTUK DIRI SENDIRI.. 

Ble dh dpat kje.. aq dh buat 1 prancangan untuk masa depan aq dan keluarga aq.. dan juga aq dh fikirkan untuk membayar balik pnjaman yg aq gune mse blajar diploma hri tu.. dan tak lupa jugak hutang insan2 yang byak mnolong mnghlurkan duit kepada aq time aq ssah.. aq takkan lupekn jasa korg.. InsyaAllah.. jika aq di beri kesenangan.. aq akan mmbayar balik smue tu.. InsyaAllah.. jika diberi kesempatan.. :) ..

Aq pon penah trpikir, jika aq ad duit yg ckup.. aq nk antr mak n abah g menjejakkan kaki ke Tanah Suci Mekah.. InsyaAllah.. kalo di beri kesenangan olehNya..  Aq juga teringin nk bli kereta.. skurg2nya dapat myvi kaler biru pom xpe la.. hehhe :P.. tp tu smue hanya perancangan kita.. hanya Allah yang menentukan semue tu.. tak salah kan merancang.. :)



Sunday, April 22, 2012

KELULUSAN TAK PENTING, YANG PENTING PENGALAMAN

Kali ni aq nk ckap sal 'KELULUSAN TAK PENTING, YANG PENTING PENGALAMAN' maksudnya di sini walaupun kita ad degree ke phd ke x smestinya akn trus dpat kje.. cntoh kalau dalam bidang yg aq ceburi skunk iaitu GRAPHIC DESIGNER.. kebanyakan job vacancy yang aq cari lam internet mmg la kelulusan pelajaran tu penting tapi yang pling penting aq tgok ialah PENGALAMAN KERJA dan KEMAHIRAN menggunakan software2 graphic.. Kalau la kelulusan tinggi pom x smestinya design ataw hasil kerja mereka hebat dan di terima.. walaupun tiada kelulusan pom tapi kalau MAHIR menggunakan software graphic samada lam editing, photoshooting, creating dan ape2 lagi yg berkaitan dengannya, orang itu lagi hebat dari yang ada kelulusan.. tapi setiap org mempunyai pendapat lain2.. Ini cuma pendapat aq je.. :)


Monday, April 2, 2012

PERSAHABATAN ITU TETAP SELAMANYA

aDAKaH pERSahAbAtan yAng kiTa jALinkAn iNi
aKan mENjaDi sePerTi cEbiSan kErtAs yAng di kOyakKan
dAn mUstahil uNtuk di cAnTumKan kEmbALi.....

aDakAh seGALa suKA daN dUKa yAng pErnAh kiTA LaLui
iNi mEnjaDi sEkaDar mEmoRi yAng pErNah siNgGah 
dAn akHirnYa beRLaLu pErgi TanPa aDa KesAn 
bAgi diRi kiTa iNi.....

aDakah kiTa dApAt keMbaLikaN peRsaHabATan kiTa 
YanG dULu ???

aKu aMat bErhaRap agAr pErsaHabaTan kiTA 
TidaK teRpUtus WaLauPun sEriNgkALi kiTa aDA
pErsELisiHaN fAHaM...
kERaNa iTu suDah LumRah bErkAwaN..

iBaRaT cEbiSan kErtAs yaNg di CanTumkAn
dEngan gAm di AtaS keRtaS yaNg Lain..
BeGituLah di Harapkan PersaHabatAn kiTA..
tAKkAn TerPuTus dEk mAsa...
BIARLAH KEKAL HINGGA HUJUNG NYAWA..

Saturday, March 31, 2012

KAWAN PUN BOLEH JADI MUSUH

Sape kate smue kawan tu akn bersama dan xkan ada pertelingkahan mahupun salah faham.. perkara ni terjadi apabila masing-masing nak menangkan diri sndri sdangkan kesalahan diri sendri mreka x sedari dan menafikannya.. tuduh-menuduh dan menuding jari seringkali terjadi.. memang mula-mula berkawan nampak masing-masing xkan jadi musuh tapi apabila timbul salah faham dan menangkan ego sendiri.. KAWAN PUN AKAN NAMPAK cam MUSUH..

Memang tidak baik kalau kita tidak bertegur sapa antara satu sama lain tapi jikalau kita sendiri di endahkan dan selalu terpaksa mengalah dengan sikap mereka, ini akan membuatkan diri mereka bertambah ego kerana menganggap setiap pergaduhan berpunca dari kita dan menganggap diri mereka tiada salah sedangkan kesalahan berada d kedua-dua belah pihak...

Siapa yang inginkan pergaduhan dan mencipta permusuhan.. sedangkan Allah tidak menyukai hambaNya yang bermusuhan dan menyukai pendamaian...

KAdang-kadang kita akan terfikir, mengapa kawan sendiri akan jadi lawan kita.. sebab mereka tidak betul-betul memahami diri kita seadanya.. walaupun lame berkawan tapi tidak semestinya mereka mengenali hati budi masing-masing.. Jikalau betul-betul mereka memahami antara satu sama lain.. xkan timbul pergaduhan dan pertelingkahan mahupun sedikit kerana masing-masing sudah mengenali sikap dan sifat seorang itu..

Aku juga mengakui yang diri aku banyak salah dan silap sepanjang berkawan.. Tapi kadang-kadang terasa seperti di tindas.. Terasa semua kesalahan terletak di atas diri aku sedangkan aku cuba untuk memahami mereka.. Tiada siapa yang akan paham diri aku sebetulnya.. mungkin ada yang paham tpi bukan sepenuhnya.. Jika mereka faham diri aku mereka akan faham siapa aku.. Tapi jujur aku katakan bahawa aku tidak mahu mencipta permusuhan dan pergaduhan.. AKU BUKAN MAHUKAN KAWAN KETIKA SENANG SAJA TAPI AKU MAHUKAN SAHABAT YANG AKAN PAHAM DIRI AKU SEADANYA AKU.. SAHABAT YANG AKAN MEMINJAM BAHU MEREKA UNTUK AKU.. wujudkah sahabat seperti itu skarang?? em.. harap begitula..

Saturday, March 24, 2012

AUTHENTIC ART EXHIBITION - DIPLOMA SHOW 2012

dh lme x update blog di sbbkn kesibukn mngurus utk prsiapan dipshow.. dan akhirnye.. dipshow berjln dgan lancar.. walaupun mgu tu pnoh dgan stress dan trpkse ke sne ke mri nk antr smue surat2 jmputan.. tp dlm mase yg sme byk knagan yg trcipta.. Alhamdulillah.. spnjang 2 hri brlangsungnya dip show tu.. dan seramai 30 org budak diploma ART n DESIGN tahun akhir mmpamerkan hasil kami slme 3 thun bljar kt cni.. time tu la dak2 ni hias diorg pnye booth mngikut konsep produk/servis/kempen yg diorg wat.. aq xhias sgt sbb xde persiapan pe2 pom.. hahha..  hri2 first mmg brdebar gler sbb time tu ade assessment/penilaian dr lecturer luar.. rsaw jgak law ade pe2 yg x puas hati hbisla mrkah aq kt ctu.. huhu... tp.. Alhamdulillah.. walaupom 3 yg terakhir di nilai tp penilai smmangnye klihatan puas hati dgn hasil kje aq.. (prasan ckit).. aq pom pat mnjawab smue soalan yg dibri wlopom sdikit gugup... mule2 tu glabah la jgak.. haha.. hr ke 2.. ktorg just duk kt booth msing2 dan tgu org dtg tgok je.. tp aq sibuk mrayap amik gmbr sbb nk wat kngan.. sdih trase gak mse tu sbb mngkin tu kali terakhir ktorg nk brsme lagi ngn lecturer2.. lpas ni msti ssah nk jpe dh.. :'( .. ad time tu yg dpat job dr syrkat yg bkunjung kt ctu.. aq xtaw la ad org dtg ke x sbb aq xduk kt booth aq pom.. hahha..
LAst. pelajar terbaik GRAPHIC n FINE ART aq dh jngka msti diorg 2 org tu sbb artwork diorg gmpak dr awl sem ag.. hehe.. thniah NAZ bg persembahan terbaik GRAPHIC n BAWI bg persembahan terbaik FINE ART.. tahniah jgak tuk smue2 sbb kte brjaya berdipshow walopom agk klam kabut.. cm kte pnye motto "LAST MINUTES BRINGS SUCCESS TU US" .. and thats right.. hahahha.. :P

*xtaw nk tlis ap dh.. haha.. just story ckit je.. ngee~~~



Friday, February 10, 2012

PENDAM APA YANG DI RASA

PENDAM.. mgkin prkataan ni lbih bgus utk mnyembunyikan ap yg d rse..
mski di sakiti, di bebani msalah dan mcm2 lgi..
mgkin ini lebih bgos sbb bkn sng utk meluahkan ape yg di rse..
kdg2 ble di luahkan akn menyakiti prasaan org mskipun kte tersiksa..
tp itu lebih baik..
tp kdg2 pendam ni mnjadi bom jngke mse yg lme sbb akn mltop ble2 mse..
mgkin xkn mltop dgan cre memarahi tp dengan memakan diri kte sbb menanggung
masalah yg mmbuatkn diri kte merana..
air mata adlh cre utk kluarkan sdikit demi sdikit mslah mskipun tiada yg mngetahui...
pendam ni mmbuatkan diri berada dlam keadaan tertekan dan stress..
sbb tiada tmpat utk luah smue ni..
mse ni trpkir utk lari jauh dr smue ni..
ingin mnjerit skuat hati smpai smue msalah ni kuar..
ingin bersendirian d tempat yg tenang tnpe dpt mmkirkan walau satu msalah..
tp melarikan diri pun cm tiada gnenye jika keadaan still sme..
ntah ble smue ni akn berakhir..
mgkinkah pendam ini akn mnjadi luka yg xkn dapt d sembuhkn lgi suatu hri nti..
tiada siapa yg tahu..
Hanya DIA maha mengetahui apa yg akn berlaku.. :')

Sunday, February 5, 2012

MASALAH :(

Masalah..
sesuatu bebanan yg sungguh berat meskipun mnyebut perkataan itu
sesuatu yg senang tetapi d sbalik mksud perkataan itu tersimpan sejuta perkara..
gembira, sedih, ketawa, menangis dan lain2 prasaan yg ada..
mgkin kadang kte sdar ketawa dan bergembira bley mnghilangkan sesuatu msalah..
tetapi d kala kte sendirian..
tiada siap tahu keadaan dalaman kita..
kita ketawa dan tersenyum di luar tetapi
dalaman kte tersiksa..
terpendam satu bebanan yg begitu membuat jiwa kita berdarah
dan emosi kita terganggu..
kadang2 MASALAH ini bley d luahkan ttapi kdang2 ssah..
pendam mnjadi jlan terbaik drp mnyusahkan org lain yg mndengr msalah kita..
biar jiwa kita berdarah..
mgkin suatu hri nti.. pendarahan ini akan berhenti..
setelah berhentinya degupan jantung..
krane waktu itu tiada lgi kedengaran perkataan MASALAH.. :'(

Thursday, January 19, 2012

NO MONEY NO FOOD

mgu ni mmg mgu pling sesak buat aq..
duit xde wlopon 10 sen.. duit tabung hbis aq tkar wat mkn..
ble duit xde mcm2 kte xpat nk wat kn..
mkn pom trpkse ikat prot dan hrap belas ksihan org..
nseb baik ad kwan2 yg mmhami..
trime ksih krne dh ssahkn korg..
kdg2 ase cm mnjdi beban sbb mmbuat org rse kshan kt kte..
tnpe mknn tu mngajar kte khidupan yg ssah..
xpe la.. mgkin ni pngjaran wat aq sbb ske berboros.. huhu..




Friday, January 13, 2012

ABAH

ABAH..

seorg ayh yg sgat baik, penyayang dan bekerja kuat utk kami skeluarga.. abah ske bwak ktorg g jln2 ngn motor mse kcik2.. abh aq pencen askar.. lpas tu abh jd jaga kt skolah rendah.. kdg2 abh kje syif mlm, kdg2 syif siang.. klo abh blik dr kje msti abh wat blik bku2 atau alt2 tlis yg x d buang bdak2 tp msih bley d gunekn.. slalu je ktorg adik beradik berebut nk brg2 tu.. hehe.. abh pon slalu bwak blik mknan2 yg best yg abh singgah bli sblom blik kje.. wlopon skdar roti canai ataupon apam blik je tp ttap gak ktorg brebut.. nk wat cmne law adik bradik dh rmai.. hehhe.. abh ske tnam pkok2 bunga kt blkg umah.. ptg2 msti ktorg duk main2 kt blkg umah tgok abh tnam pkok wlopom blkg umh tu kcik.. mklumla umh taman je.. hehe.. abh pom ske bela haiwan cm burung dan kcing.. kdg2 abh wat blik brung yg luke pahtu abh bubuh ubat dan bla brung tu.. smpai skunk ad ag brung tekukur tu.. hehe.. dlo x ske gunting rmbot kt kdai tp abh yg tlong guntingkan rambot.. kdang2 klakar gak cre abh gunting tu sbb mse kcik aq pnah nangis sbb rmbut aq nmpk cm tempurung klape tp tempurung pom comel gak.. hehee.. dlo law mlm2 ble aq ataw adk2 aq xtdo lg.. klo mgadu lapor prot msti abh mskan nsi goreng kt ktorg.. best taw.. aq ske abh msk nsi goreng.. :)

tp.. tu dlo.. skunk dh lain :'(

skunk abah dh xmcm dlo... abh dh xpat jln.. bkn lumpuh tp saraf... scre tetibe dtg serang abh.. pnykit yg x di duga.. emm.. dh dkat 2 tahun abh cmtu.. xpat nk jln.. bgun, duduk, nk g toilet kne angkt.. dr pnggang smpai kaki abh xleh nk angkt.. tp bley grak.. mcm2 obt dh mkn.. tp smpai skunk smue xde yg sesuai.. hr tu abh dh bley mngengsot ngn bgun sndri tnpe prlu di angkt.. tp ble ad obt dktor slah bg.. bkn dktor krjaan tp klinik.. aq tgok obt tu pom xde kne mngena ngn pnyakit abh.. prot abh nmpak kmbong.. ble tkan prot abh cm ad angin.. lpas tu abh dh mule xrase ape2 dr pnggang smpai kaki.. skunk kne pkai pampers.. sbb abh dh xrse nk buang air.. mlm2 ble aq tdo lmbat aq dgar abh mngerang ksakitan.. aq xtaw sbnarnye ap pnyakit sbnar kt abh aq ni..ksian aq tgok mak asyik ulng alik sne cni bli obt sbb dgr org ckap obt ni oke la, obat tu okela tp smpai skunk sme je.. emm.. mgkin Allah nk uji kluarga ktorg dgan dugaan sbegini.. aq trime Ya Allah.. hanya Kau maha mengetahui ble abah dpat brjlan blik.. duit bantuan ngn pencen abh pom skjap je hbis sbb ubt2 mhal ngn pampers utk abh.. emm.. aq tringin sgat tgok abh berjlan n dpat gi ble aq dipshow ngan konvo nti.. nk suh abh tgok aq konvo.. sbb aq ank hrapan mak n abh aq.. wlopon aq ank kdue tp aq la ank prtame mrreke yg jejak kaki ke mnara gading wlopom skdar ipts.. aq nk tgok diorg tgok aq dgn gembire,, aq xnk mak dtg sorg2.. aq nk satu family aq dtg.. dtg tgok kjayaan aq..

abah.. angah sntiasa doakan abah.. nk abah pat berjalan.. hati angah sebak tgok abah cmtu.. angah xdop duit nk anto abh brobat jauh2.. angah xdop krete.. angah xdop lesen.. tp angah janji law angah dpat kje n duit yg ckup angah bwok abh g brobat mne2 pom asal dpat kembalikan abah yg dlo.. aku mohon Ya Allah.. :'(

Sunday, January 1, 2012

2011 --> 2012

HAPPY NEW YEAR
a.k.a
SELAMAT TAHUN BARU

sayonara 2011

welcome 2012

p/s : i hope this year will better then past year.. :)